IntelliPub vendéglátó szoftver
IntelliPub vendéglátó szoftver
IntelliPub vendéglátó szoftver

NTAK kisokos

Az alábbiakban választ kaphatsz italüzleted, bárod, söröződ, kocsmád NTAK-ba történő regisztrációjával és az NTAK adatszolgáltatással kapcsolatban

Az Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központ (NTAK) a Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ) által vezetett korszerű, digitális adatszolgáltatási rendszer, aminek fő célja a hazai turizmus versenyképességének a növelése.
Az NTAK-ba érkező, deperszonalizált statisztikai adatok alapján pontosan láthatóvá és mérhetővé válik egy-egy adott település, turisztikai térség vagy éppen az egész turisztikai szektor teljesítménye, ágazati megosztásban is. Az NTAK-ban tehát kizárólag turisztikai célú, statisztikai adatgyűjtésről van szó, személyes adatok befogadására a rendszer nem képes. Az NTAK számára a szolgáltató a statisztikai adatokat minden esetben térítésmentesen biztosítja.

Igen, a jelenleg hatályos jogszabályok alapján minden Magyarországon működő italüzlet, bár (TEÁOR’08: 5630 – italszolgáltatás) üzemeltetőjének – vagyis annak tulajdonosának vagy bérlőjének − 2021. november 1-től regisztrálnia kell vendéglátó üzletét az NTAK-ba. A vendéglátó üzlettípust a 210/2009. (IX. 29.) Korm. rendeletben foglaltak szerint 2021. március 31-ig kellett bejelenteni a területileg illetékes jegyzőnek. Amennyiben az NTAK regisztrációt elvégzed, közvetlenül értesülhetsz az aktuális hírekről, információkról, az adatszolgáltatással és a szoftverekkel kapcsolatos követelményekről.

Az adatszolgáltatási kötelezettség az árbevételtől függ:
  • - A 12 millió forint nettó árbevételt el nem érő vendéglátó üzletek és turisztikai attrakciók számára nem kötelező az adatszolgáltatás.
  • - A 12-100 millió forint közötti nettó árbevétellel rendelkező vendéglátó üzletek 2024. január 1-jétől szolgáltatnak adatot.
  • - A 100 millió forint nettó árbevételt meghaladó italüzletek, bárok, sörözők, kocsmák pedig 2023. július 1-jétől szolgáltatnak adatot.

Az NTAK rendszert csak hitelesített, azonosított felhasználók tudják használni, ami azt jelenti, hogy az NTAK regisztrációt végzőnek mindenképpen rendelkeznie kell Ügyfélkapus regisztrációval.

Az alábbi lépéseket kell megtenned a regisztráció során:
  • - felhasználót kell regisztrálnod
  • - szolgáltatót kell regisztrálnod, vagyis az italüzletet, bárt, sörözőt, kocsmát üzemeltető vállalkozót/vállalkozást
  • - regisztrálnod kell legalább egy szolgáltatási helyet és az ahhoz tartozó ágazato(ka)t
  • - regisztrálnod kell a vendéglátó üzletet, vagyis az italüzlet, bár, söröző, kocsma adatait is meg kell adnod
  • - ki kell választanod az NTAK adatküldésre használt szoftvert, és beszerezni a tanúsítványt

A Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központ (NTAK) az ntak.hu internetes címen érhető el. Az NTAK-ba kizárólag az interneten keresztül lehet belépni. Az ntak.hu weboldalon történő Ügyfélkapus belépés után a FELHASZNÁLÓ REGISZTRÁCIÓ VÉGLEGESÍTÉSE oldalra navigál a rendszer. Itt meg kell adni egy kapcsolattartási nevet és e-mail címet, amin keresztül a későbbiek során az NTAK tájékoztatásokat, értesítéseket, információkat küld a felhasználónak. Az adatok mentésével a felhasználó sikeresen beregisztrált az NTAK-ba.

Amennyiben már rögzítettél felhasználót az NTAK-ba, még meg kell adnod azt is, hogy melyik szolgáltatót képviseled, és milyen NTAK modulokban végzel tevékenységet, vagyis mely modulokba fogsz adatot küldeni. A szolgáltató regisztrációja az + ÚJ SZOLGÁLTATÓ gombra kattintással kezdik. Ezt követően megnyílik a SZOLGÁLTATÓ REGISZTRÁCIÓJA felület, ahol első lépésként a SZERVEZET TÍPUSÁT kell kiválasztani, ami lehet:
  • - gazdasági társaság
  • - egyéni vállalkozó
  • - adószámos magánszemély
  • - egyéb szervezet (alapítvány, közalapítvány, egyesület, egyház, köztestület, sportszervezet, szakszövetség, vallási egyesület)
A szervezet típusának kiválasztását követően meg kell adni az adószámot, majd a JOGOSULTSÁG ELLENŐRZÉSE ÉS MENTÉS gombra kell kattintani. Ekkor az NTAK megvizsgálja, hogy a felhasználó jogosult-e a megadott adószámú szervezet nevében eljárni. Ha a jogosultság ellenőrzése sikeres, akkor a felhasználót átirányítja a rendszer az ALAPADATOK felületre. Az ALAPADATOK oldalon a szervezet főtevékenységének statisztikai kódját kell megadni, amit egy legördülő menüből kell kiválasztani. Kiválasztható továbbá az alanyi adómentesség is a jelölő négyzetre kattintva. A többi mezőt a rendszer automatikusan kitölti a cégjegyzék, az egyéni vállalkozói nyilvántartás, illetve a NAV adatai alapján. Amennyiben az adószám adószámos magánszemélyhez tartozik, úgy a magánszemély adatai is betöltődnek a szolgáltató adataival együtt. A második lépésben a szolgáltató címadatait kell megadni. Egy szolgáltatóhoz két címet kell rögzíteni: a székhely címét és a levelezési címét. A két cím lehet ugyanaz. Harmadik lépésben a KAPCSOLAT felületen érvényes telefonszámot és e-mail címet kell kötelezően megadni. Fontos, hogy valós, a szolgáltatóhoz ténylegesen tartozó adatokat rögzíts itt, mert ezeken az elérhetőségeken fogsz minden információt, tájékoztatót, hírt megkapni az NTAK-tól.

Amennyiben a szolgáltató adatait már rögzítetted, és mentésre került, következhet a szolgáltatási hely regisztrációja, amelynek első lépéseként ki kell választani, hogy melyik szolgáltatóhoz szeretnél szolgáltatási helyet rögzíteni. A megfelelő szolgáltató kiválasztása után kattints a + SZOLGÁLTATÁSI HELY FELVÉTELE feliratra a szolgáltatási hely felvételéhez. A szolgáltatási hely regisztrációs felületen elsőként az alapadatokat kell rögzíteni (szolgáltatási hely neve, címe, levelezési címe és kapcsolattartó adatai), majd az ÁGAZATVÁLASZTÁS oldalon lehet a szolgáltatási helyhez tartozó ágazatokat kiválasztani. A három ágazat közül legalább egyet ki kell választani a szolgáltatási hely sikeres mentéséhez. Ha a szolgáltatási helyen csak italüzlet működik, úgy válaszd a „vendéglátás” ágazatot. Amennyiben a szolgáltatási helyen többféle tevékenységet is végzel, ezért több NTAK szakmodulba is szolgáltatsz adatot, akkor minden érintett ágazatot be kell jelölni.

Amikor belépsz az NTAK-ba az ügyfélkapus azonosítást követően, a SZOLGÁLTATÓK ÉS SZOLGÁLTATÁSI HELYEK felületére érkezel, ahol a felhasználói fiókhoz tartozó szolgáltatókat és azon belül a szolgáltatási helyeket láthatod. Az NTAK Vendéglátás szakmodulba való átlépéshez a Vendéglátás oszlop alján található, narancssárga színű, jobbra mutató nyilat ábrázoló, ovális gombra kell kattintani. Az NTAK Vendéglátás szakmodulban a fejléc színe megváltozik, a fejléc nevében pedig megjelenik a VENDÉGLÁTÁS szó. A SZOLGÁTLATÁSI HELYEK felületre érkezel, ahol az adott szolgáltatóhoz tartozó, a vendéglátás ágazat megjelöléssel regisztrált szolgáltatási helyek listája látható táblázatos formában. A szolgáltatási helyek neve és címe mellett látható a regisztráció állapota, amely első átlépéskor a HIÁNYOS ADATOK értéket mutatja. Az NTAK regisztráció felülettől eltérően az NTAK Vendéglátás szakmodulban egy-egy szolgáltatóhoz kapcsolódóan láthatók a szolgáltatási helyek. Amennyiben több szolgáltatóhoz kapcsolódóan is van a vendéglátás szakmodulban érintett szolgáltatási helyed, úgy a képernyő jobb felső sarkában a felhasználó neved és a KILÉPÉS felirat között látható, hogy épp melyik szolgáltatót adminisztrálod. A lefelé mutató nyílra kattintva lehet váltani a szolgáltatók között.

A vendéglátó üzlet (italüzlet, bár, söröző, kocsma) regisztrációja a Vendéglátás szakmodulban történik. A regisztráció feltétele, hogy már legyen létrehozva NTAK felhasználói fiók, legyen regisztrálva a szolgáltató és legalább egy szolgáltatási hely, amelynél megjelölésre került a Vendéglátás ágazat. Vendéglátó üzlet létrehozásához az +ÚJ VENDÉGLÁTÓ ÜZLET gombra kell kattintani. A vendéglátó üzlet regisztrációja az alábbi 4 lépésből áll:
  • 1. vendéglátó üzlet típusának kiválasztása – válaszd az „Italüzlet,bár” elnevezésű csempét
  • 2. szolgáltatási hely adataink áttekintése – megtekintheted a korábban már rögzített adatokat
  • 3. működési adatok megadása – rögzítened kell a vendéglátóhely nevét, a működési engedély számát, a vendéglátóhely-szolgáltatás megkezdésének dátumát, valamint a nyitvatartásra vonatkozó információkat
  • 4. vendéglátó üzlet típusonként eltérő, részletes adatok megadása
A fenti adatok megadása után a MENTÉS gombra kattintva a rendszer elmenti a vendéglátó üzlet adatait, és a felhasználó visszatér a szolgáltatási helyek és vendéglátó üzletek listaoldalra.

A vendéglátó üzlet rögzítése után tudod rögzíteni, hogy az NTAK adatküldéshez az IntelliPub vendéglátó szoftvert hasznlod. Ehhez kattints a szolgáltatási hely sorában látható SZOFTVEREK, TANÚSÍTVÁNYOK gombra. A SZOFTVERVÁLASZTÁS ÉS TANÚSÍTVÁNYKEZELÉS oldalon válaszd ki, hogy az IntelliPub vendéglátó szoftverrel teljesíted az NTAK adatszolgáltatási kötelezettséget. (Egy vendéglátó üzlet többféle vendéglátó szoftvert is használhat. Ebben az esetben egymás után, mindegyiket ki kell választani, és meg kell hozzá igényelni a szükséges tanúsítványt.) A regisztráció utolsó lépése az IntelliPub vendéglátó szoftver és az NTAK összekapcsolása a tanúsítványon keresztül. Ehhez tanúsítványt kell előállítani, amit a választott szoftver sorában a TANÚSÍTVÁNYKEZELÉS gombra kattintva tehetsz meg. A tanúsítvány kiállításának folyamata 3 lépésből áll:
  • 1. Tanúsítványkérelem előállítása: a tanúsítványkérelmet (CSR – certificate signing request) az IntelliPub vendéglátó szoftver gyártója, az IntelliCode Kft. állítja elő, tőlük tudod beszerezni.
  • 2. Tanúsítványkérelem felöltése: Az IntelliPub vendéglátó szoftver gyártójától kapott CSR fájlt az oldal alján található FÁJL FELTÖLTÉSE gomb segítségével lehet feltölteni.
  • 3. Elkészült tanúsítvány letöltése és importálása az IntelliPub vendéglátó szoftverbe: A sikeres kérelmezést követően az NTAK a tanúsítvány előállításáról automatikus e-mail üzenetet küld a szolgáltatási hely kapcsolattartási adatai között megadott e-mail címre. Az elkészült tanúsítványok a Vendéglátás modul TANÚSÍTVÁNYKÉRELMEK ÉS TANÚSÍTVÁNYOK táblázatában láthatóak, ahol lehetőséged van azok letöltésére. Az elkészült és letöltött tanúsítványokat importálnod kell az IntelliPub vendéglátó szoftverbe, befejezve ezzel a szoftver felkészítését a biztonságos és titkosított adatszolgáltatásra.

Minden olyan szolgáltatási helynek, ahol van legalább egy olyan vendéglátó üzlet, amely a jogszabály alapján az NTAK adatszolgáltatásra kötelezett, vendéglátó szoftvert kell használnia. Ilyen szoftver az IntelliPub vendéglátó szoftver is. Az NTAK Vendéglátás moduljában kell kiválasztani azt a vendéglátó szoftvert, amelyiket a vendéglátó üzlet használja. Csak olyan szoftver használható, amely NTAK adatszolgáltatásra képes, és erről a Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ) által kiállított igazolással rendelkezik. A listában kizárólag azok a szoftverek jelennek meg, amelyek az NTAK üzemeltetőjétől Igazolást kaptak arról, hogy képesek az NTAK Vendéglátás szakmodulba megfelelő módon adatot beküldeni.

A tanúsítványok érvényessége a kiállítástól számított 4 évig tart.

Az NTAK Vendéglátás modulba belépve a Szolgáltatási helyek, vendéglátó üzletek oldalon a vendéglátó üzletek táblázat „NTAK regisztrációs szám” oszlopában található.